Ik leef nog hoor!!

18 april 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Hoi iedereen,

Eindelijk weer een teken van leven van mij. Het is een behoorlijke tijd geleden sinds mijn laatste berichtje. Het was niet dat het niet goed met me ging, maar ik heb gewoon zoveel gedaan de afgelopen weken, dat ik gewoon geen tijd had om het reisblog bij te werken... Maar goed, ik zal proberen samen te vatten wat ik de afgelopen weken uitgespookt heb.

Vanuit Auckland had ik een rechtstreekse vlucht naar San Francisco. Het hostel waar ik logeerde had een perfecte ligging, midden in het centrum en was echt super gezellig. Ik heb nog niet veel hostels gehad die zo gezellig waren. Het was vrij klein en iedereen maakte heel snel contact met elkaar. Daardoor heb ik de eerste week bijna elke avond doorgebracht in de gemeenschappelijke ruimte en gezellig gekletst, drankje gedaan en paar keer feestje gebouwd. San Francisco is ook een hele leuke stad. Het staat bekend als de meest liberale en progressieve stad van Amerika, en wat ik tot nu toe gezien hebt, past wel bij dat beeld (de meeste mensen vinden mensen die anders zijn dan zichzelf niet gek, maar alleen maar leuk, ook al blijven het wel Amerikanen en is liberaal hier nog steeds vrij rechts voor Nederlandse begrippen). De stad ligt in een baai en op een aantal heuvels, wat er voor zorgt dat het er heel mooi uitziet en je prachtige uitzichten hebt (en je je verkijkt op hoe lang je er over doet om van a naar b te komen....). Ook zijn er nog veel huizen en gebouwen uit het begin van de 20e eeuw en zijn er ontzettend veel wolkenkrabbers.

Ik vind het heerlijk om weer in een grote stad te zijn, met veel mensen om me heen en altijd wat te beleven. Ik merk dat ik natuur erg mooi vind en er echt van genoten heb in Nieuw-Zeeland, maar dat ik van 'nature' toch meer iemand ben die het leuk vind als er veel mensen om me heen zijn er er dingen om me heen gebeuren. Ook is het erg leuk om in een totaal andere omgeving en cultuur te zijn. Acht weken Nieuw-Zeeland was genoeg, en de cultuur in Nieuw-Zeeland en Amerika is totaal verschillen. In Nieuw-Zeeland zijn ze heel relaxed, erg milieubewust en zijn ze er progressief, terwijl Amerikanen vrij conservatief en rechts zijn, het buitenland vooral als een bedreiging zien en totaal niet milieubewust zijn (over het algemeen gesproken natuurlijk). Ik heb de eerste dagen in San Francisco ook besloten om een week naar Las Vegas en de Grand Canyon te gaan. Ik zat daarvoor steeds te twijfelen of ik wel of niet zou gaan, omdat ik geen zin meer had om weer vanalles uit te moeten zoeken en te moeten regelen (vervoer, hotel e.d.). Maar wilde het toch wel graag zien omdat het twee hele beroemde plekken zijn en ik ook niet 4 weken alleen maar in San Francisco wilde zijn. Dus de eerste dagen in San Francisco ben ik vooral bezig geweest met alles uitzoeken en boeken. Ook heb ik in die eerste dagen veel rondgewandeld in de stad en met een groep uit het hostel gaan stappen. Dat was echt heel erg gezellig! Wat opviel is dat ze hier veel rustiger dansen dan in Nederland en meestal wat chicker gekleed zijn. Ook heb ik nog een cruise door de baai gedaan met iemand uit het hostel, waarbij je onder de Golden Gate Bridge door vaarde en prachtige uitzichten had over de stad.

Donderdag 10 april ben ik vervolgens met het vliegtuig naar Las Vegas gevlogen. Las Vegas is echt een bizarre plek. Ten eerste ligt het midden in de woestijn, en ten tweede hebben ze enorme casino's en hebben ze allerlei beroemde dingen uit andere landen nagebouwd, zoals de eifeltoren, venetie (inclusief huisjes, grachten met echt water en de mogelijkheid om een bootje door de grachten te huren...), rome, egypte (met een enorme pyramide) en noem zo maar op. De casino's en die thema's zijn immens groot. Door venetie kun je bijvoorbeeld meer dan 15 min. rondlopen zonder ook maar iets dubbel te zien. De gokhallen zijn belachelijk groot en de hotels die erbij horen hebben meestal 30 verdiepingen of meer en meerdere flatgebouwen. Ik sliep ook in zo'n groot casinohotel, in Circus Circus (wat zou het thema toch zijn....). Mijn kamer was echt gigantisch (wel 4x zo groot als mijn kamer in Nijmegen). Er stonden 2 tweepersoonsbedden en ik had mijn eigen badkamer. Was erg lekker om weer eens een eigen kamer te hebben, nadat ik 9 weken in hostels had doorgebracht. Ook had het hotel een fitnesruimte!!!!! Het was heerlijk om weer eens fatsoenlijk te kunnen sporten na al die weken, dus ik heb er goed gebruik van gemaakt. Verder heb ik in Las Vegas veel mensen gekeken, want er lopen echt de meest vreemde mensen rond daar. Ook heb ik de hele week lekker ongezond gegeten (gezond eten is niet aanwezig) en genoten van het warme weer (30+ graden). Ik ben een week in Las Vegas geweest, met een paar hoogtepunten. Ben met een pubcrowl (kroegentocht) meegeweest. Ik had namelijk niet zo'n zin om in mijn eentje uit te gaan, maar wilde wel graag het nachtleven van Las Vegas bekijken, dus dit was perfect. Met zo'n 150 anderen (alles is hier groots) zijn we verschillende clubs langsgeweest. Was erg gezellig en leuke mensen ontmoet en het waren goede clubs! Het tweede hoogtepunt was een voorstelling van Cirque du Soleil, die in Las Vegas hun standplaats hebben. Prachtige acrobatiek met mooi licht en decor! Derde hoogtepunt was uiteraard alle gekte en al die nagebouwde dingen kijken. En verder ben ik vanuit Las Vegas twee keer naar de Grand Canyon gegaan, 1 keer naar de south rim, van waaruit je vanuit de hoogste punten over de grand canyon uitkijkt en 1 keer gaan kajakken op de Colorado River, waardoor je de Grand Canyon vanaf het laagste punt zag. En wat is dat indrukwekkend zeg!! Mijn brein kon bijna niet bevatten hoe immens groot en diep de Grand Canyon is. En het kajakken was echt waanzinnig! Om 7u 's morgens waren we al op het water (tot 16u), het was een klein groepje (ik, 2 canadezen en een gids) en de gids was ontzettend goed (enthousiast en wist over alles wat te vertellen). Tijdens de tocht zijn we ook vaak gestopt bij kleine zij-canyons en warmwater grotten en hebben we stukken gewandeld en geklauterd door de canyons. Puur genieten die dag!

Donderdag 17 april (gisteren), ben ik vervolgens weer terug gevlogen naar San Francisco. Ik zit nu een paar dagen in een ander hostel dan het eerste, omdat je in het eerste hostel maar 14 dagen per jaar mag blijven. Maar omdat ik het daar zo naar mijn zin had, ga ik daar vanaf maandag weer naartoe, zodat ik in totaal precies 14 dagen daar ben. Ook al is het hostel waar ik nu zit ook prima. Vandaag heb ik een abbonnement voor een paar weken genomen bij een fitnescentrum hier, zodat ik een beetje kan sporten de laatste 1,5 week van mijn reis. Want dat heb ik de afgelopen tijd wel gemist! Verder heb ik nog een paar dingen in het vooruitzicht. Ik ga naar de beroemde gevangenis Alcatraz en ga een middag naar de San Francisco symphonie. Dat schijnt een van de beste orkesten van de wereld te zijn. Vanavond is het gratis eten in het hostel, dus dat wordt waarschijnlijk erg gezellig.

Een aantal dingen vallen me hier op in Amerika. Ten eerste maken de voetgangerslichten hier geen geluid als ze groen worden, waardoor ik in het begin steeds niet door had dat ik over kon steken, omdat ik om me heen aan het kijken was en aan het wachten was op een veranderend geluid :) Ten tweede zijn veel mensen hier echt super dik (vooral buiten San Francisco). En militairen hebben hier een hoge status: overal krijgen ze korting en zijn er acties om geld in te zamelen om de troepen te ondersteunen. Ook hebben Amerikanen sterk het idee dat veel buitenlandse dingen een bedreiging vormen voor hun land en kijken ze bij alles wat zij zouden moeten doen om het buitenland te beinvloeden. En de nieuwszenders zijn totaal niet objectief maar altijd of republikeins of democratisch.

Met mij gaat verder alles goed. Ik geniet enorm en ontmoet weer heel veel mensen. Het is een erg leuke combinatie, Nieuw-Zeeland (natuur) en Amerika (vooral stad). Ook al kijk ik er ook wel weer naar uit om naar huis te gaan en al mijn vrienden en famillie weer te zien! Maar eerst ga ik nog 1,5 week helemaal genieten van San Francisco en hopelijk nog veel gezellige mensen tegenkomen.

Dit was geloof ik wel het belangrijkste van de afgelopen weken. Ik ga lekker genieten van het gratis avondeten wat ze hier in het hostel hebben vanavond en ik zal proberen wat eerder weer wat van me te laten horen.

Groetjes!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eric:
    19 april 2014
    Goedemorgen Hilke, de overgang is het wel heel abrupt als ik het zo lees. Maar wat een belevenissen (en feestjes) weer. Het gaat wel heel snel allemaal en duidelijk dat je steeds meer "stads" bent.
    Geniet er nog van de komende week.
    Gr Eric
  2. Stephannn:
    19 april 2014
    Wat geweldig Hilke, en wat een verschil idd! Geniet nog van de laatste periode, de tijd gaat snel lijkt me! Veel plezier! Groeten
  3. Jo:
    19 april 2014
    Hoi Hilke, dank voor je mooie lange verhaal! Ik had natuurlijk al bij Saskia gevraagd of ze iets van je gehoord had, haha! Goed te horen dat je het zo ontzettend naar je zin hebt! En wat bizar dat Amerikanen buitenlandse dingen als een bedreiging ervaren zeg en daardoor het buitenland willen beïnvloeden. Afijn, geniet jij nog maar lekker van die laaste weken! Liefs van Jo
  4. Deb:
    19 april 2014
    Gaaf nicht. Ook leuk hoe je de verschillen ervaart. Moet wel heel erg lachen hoor elke keer dat je noemt dat je het sporten zo hebt gemist in Nieuw-Zeeland. Als ik die verhalen las over al die klim en klauter tochten en raften en weet ik wat nog niet meer, valt dat voor mij toch echt wel onder de kopje sport!!! Geniet nog even lekker van alles. dikke kus uit Brazilie
  5. Ellen:
    21 april 2014
    Ha Hilke!

Wat schrijf je leuk! Prachtig hoor die verhalen. Nog heel veel plezier en goede reis terug.