nog maar een een paar dagen....

28 maart 2014 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Hoihoi, weer eens een berichtje van mij. Ondertussen ben ik in het noorden van nieuw zeeland, in the bay of islands. Dat is het warmste deel van het land en het is ook heerlijk weer op het moment, zo'n 25 graden, zon en voor de verandering eens geen koude wind. Sinds de laatsrw keer dat ik schreef heb ik ontzetrend veel gedaan, ben het hele noordereiland doorgereist. In Wellington ben ik een dag eerder weggegaan omdat ik de tongariro alpine crossing wilde lopen. Er was echter een cycloon op komst, dus als ik de dagtocht wilde lopen moest ik een dag eerder daarheen reizen. Het is een tocht door een vulkanengebied waar je verschillende vulkanen, dampende meren en een rode krater langsliep. Het is een hele zware tocht van zo'n 23km/6h lopen en kan alleengelopen worden met goed weer, omdat het anders te gevaarlijk is. Ik had die dag goed weer en heb echt genoten. Het is heel bizar om in een vulkanlandschap te lopen. Er groeit helemaal niets, het lijkt wel een maanlandschap. Ook gaat het lopen vaak lastig, omdat het pad bestaat uit super fijn vulkaanzand/as en stenen die allemaal los liggen. Je een glijdt dus heel vaak weg wat het erg vermoeiend maakt. Maar was de moeite waard! Daarna twee dagen niets gedaan, omdat de cycloon over kwam, wat inhield dat het super hard waaide en enorm regende maar wel warm was. Daarna ben ik doorgereist naar Rotorua, dat is een stadje dat in een enorme krater ligt, waardoor het hele gebied bestaat uit dampende watertjes en stinkende dampen die overal uit de grond komen. Het is echt heel bizar om in een winkelstraat te lopen en dan wen dampende, stinkende walm uit een afvoerputje te zien komen. Het nadeel van dit stadje was dat je de naar rottende eieren stinkende dampen overal in het stadje om de paar seconden rook, zelfs in het hostel. Dit was voor mij niet echt bevordelijk voor mijn eetlust... Ben daarom hier een dag eerder vertrokken dan ik gepland had. Rotorua staat naast zijn geothermische activiteit ook bekend om de maoricultuur die daar zeer sterk aanwezig is. Ben daarom daar in de avond naar een maori dorp geweest waar een stam een optreden gaf en dingen vertelde en liet zien van hoe ze nu en vroeger leefden en wat de rituelen betekenen. Echt super interresant. Was verbaast dat de maori mensen ook nu nog heel sterk verbonden zijn aan hun eigen stam en daarbinnen aan hun familie, ik had verwacht dat dat tegwnwordig minder zou zijn, omdat ze zo geïntegreerd zij mer de europeanen. Na Rotorua ben ik naar de waitomo caves gegaan. Dat is een enorm grottenstelsel waar ook veel gloeiwormen te vinden zijn (zelfde als vuurvliegjes, maar dan in de vorm van een worm en met groen licht). Daar heb ik twee adventure tours gedaan. Dat hield in dat ik bij 1 tour 35 meter ging abseilen de grot in, dooor kleine spelonken ging afdalen naar het water dat door de grot stroomde en daar vervolgens op een rubberband doorheen ging en gloeiwormen zag, daarna door het water ging klauteren en via 2 watervalletjes weer uit de grot omhoog klom. Bij de tweede tour bleef je droog en was je hoger in de grot. Daar had je een tuigje aan waarmee je je aan de wand vast kon klikken en zo ging je op grote hoogte dor de grot klimmen. Ook was er een flying fox en ging je over ladders van de ene kant naar de andere kant. Beide touren waren echt geweldig! Echt heerlijk om zo te klauteren enzo.
Na deze touren ben ik doorgereisd naar de plek waar ik nu ben, Paihia, in de bay of islands. Daar had ik de eerste dagen even een dipje. Had totaal geen zin meer om iets te een ondernemen en had vooral zin om gewoon thuis te zijn. Had het even gehad met het steeds naar een ander hostel te reizen en daar opnieuw mijn eigen plek te creëren en het word wandelen kon ik niet meer horen (het wandelen ben ik nog steeds beu trouwens). Nu gaat het weer beter. Heb lekker rustig aan gedaan en iedereen komt hier eigenlijk om te relaxen, dus dat zorgde ervoor dat ik ook weer bijkwam. Heb ook een super hostel, dus dat helpt ook (aan het strand, wat met 25 graden en zon erg lekker is). Heb 1 dag een zeiltocht gemaakt in de bay, waarbij je langs allemaal eilandjes vaarde en op 1 van de eilandjes ging lunchen en lekker kon zwemmen. Wat ook super leuk was wasdat je heel veel kon meehelpen met het zeilen zelf, wat echt super was (het was een enorme jacht waar we op zeilden!). Zondag ga ik naar Auckland en donderdag vlieg ik alweer naar San Francisco, dus het gaat snel nu! Ben nu weer lekker aan het genieten, maar ga in ieder geval geen lange wandelingen meer maken ;)

1. Astrid:
    28 maart 2014
    Wat doe je toch gave dingen hilke!!! Geniet er nog van!
  2. Anneke:
    28 maart 2014
    Geniet nog van je laatste dagen in Nieuw-Zeeland, lekker relaxen aan het strand. Wat ben je actief geweest! Klinkt wel heel mooi allemaal.
    En dan op naar LA! xxx
  3. Anneke:
    28 maart 2014
    foutje... dat moet natuurlijk SF zijn :-) !!
  4. Jo:
    Hoi Hilke,
    Wat een verhaal weer zeg en die foto's geweldig!
    Uitrusten maar voor de volgende bestemming.
    Liefs van Jo
  5. Eric:
    28 maart 2014
    Mooi verhaal en ervaring weer. Sportieve prestaties, ik doe het je niet na allemaal, maar wel leuk om te lezen dat je er zo van geniet.
    Goeie reis alvast voor volgende week, wel apart dat je vanaf de "andere kant" naar SAN Fransico aanvliegt. Veel plezier nog daar.
    Gr Eric
  6. Annelies de Regt:
    2 april 2014
    Genoten van de prachtige fotoos van je vakantie in nieuw-zeeland. Er woont in Middelburg iemand die erg trots op je is. Wens je een goedenreis naar Californië.
    Groet
    Annelies