Back in town again

11 maart 2014 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Zo, het is alweer een tijdje geleden en ik heb weer veel gedaan in de tussentijd. Ik zit nu in Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, in het zuiden van het noordereiland. Ik heb mijn reis op het zuidereiland dus afgerond. Maar voordat ik naar het nordereiland ben gevaren, ben ik eerst nog 6 dagen in Picton geweest. Dat is een klein havenstadje dat midden in de marlborough sounds ligt. Dit is een fjordengebied met prachtige heuvels en heel veel water. In dit gebied kun je de queen charlotte track lopen. Dat is een 4 daagse wandeling waarbij je over de heuvels van het fjord loopt en daardoor vaak prachtige uitzichten hebt over het water en de omringende heuvels. Ik had zo snel na de abel tasman track echter niet zoveel zin om weer 4-5 dagen bezig te zijn, dus ik besloot maar 2 dagen te lopen. Eerst heb ik nog 2 dagen rustig aan gedaan in picton. In het hostel kon je gratis mountainbikes lenen, dus heb 2u gefietst door de omgeving. Was wel eens leuk om iets anders te doen dan lopen! De tweede dag schampte er een enorme storm over picton. Vooral de oostkust was zwaar getroffen en Christchurch stond grotendeels onder water. Het was de ergste storm in 100 jaar, dus gelukkig schamte hij Picton alleen. Maar daardoor was het wel steenkoud, regende en onweerde het en waren er zware windstoten. De dag erna zou ik mijn eerste dag lopen van de queen charlotte track, maar gelukkig was het iets minder slecht en werd het weer pas in de middag slechter, toen ik de route voor dag 1 al gelopen had. Deze eerste dag heb ik 15 km gelopen. Ik sliep in een homestay, dus bij iemand thuis, en dat was een super aardige vrouw van 83. In de zomer verhuurde ze 6 bedden en van dat geld ging ze in de winter op vakantie. Ze had meer dan 60 landen bezogd en ging nog steeds in haar eentje met een lonely planet op reis. Het huis lag op een heuvel met uitzicht op een baai, dus ik kon in de middag heerlijk genieten van het uitzicht (vooral veel regenvlagen gezien). 's Avonds nog gezellig wijntje gedronken met een stel wat ook daar sliep. En in tegensteling tot de abel tasman track was hier gewoon elektriciteit, gas en warm water! De dag erna moest ik 27 km lopen met veel klimmen en dalen, dus ben op tijd vetrokken. Ik was echter sneller dan volgens de voorspellingen mogelijk was, dus na 5 uur had ik alles al gelopen. Het was prachtig weer geworden dus heb in de middag lekker in het zonnetje gelegen toen ik moest wachten op de boot terug naar Picton. Het was een erg mooie track, maar was anders dan de abel tasman track. Daar was het pad zelf ook heel spectaculair, terwijl bij de queen charlotte track vooral de uitzichten geweldig waren, maar het pad zelf niet ontzettend mooi was (nog steeds erg mooi, maar ben de afgelopen weken gewoon erg verwend). De dag erna viel het met de spierpijnwonderbaalijk genoeg wel mee, dus heb in de middag nog een wijntour gedaan door de bekende marlborough wijnstreek. Ben 4 wijnmakerijen langsgeweest en heb bij elk 5-6 wijnen geproefd, dus dat kwam behoorlijk binnen (zeker omdat ik bijna niets meer drink). Was erg leuk en ook een gezellige groep, dus een zeer geslaagde middag (en soezelige avond...). Op zaterdag heb ik de bot naar welington genomen. Het is een van de mooiste routes die je met een ferry kunt maken! Het duurt ongeveer 3 uur en je vaart het eerste deel door de marlborough sounds en daarna ga je de zee op en zie je de prachtige kustlijn van het zuidereiland en de uitgestrekte felblauwe zee. Genieten! Wellington zelf is erg leuk. Het is heerlijk om weer eens in een stad te zijn, en dan is het ook nog eens een mooie stad. Het ligt aan het water tegen heuvels aan, is erg groen, heeft mooie gebouwen en staat bekend om zijn vele kleine restaurantjes, cafétjes en winkeltjes. Ook is het vrij multicultureel, met veel aziaten en zijn er beduidend meer maori's dan op het zuidereiland. Ik heb het er erg naar mijn zin. Ik was beetje moe de laatsre week, dus slaap hier lekker uit en drentel leker op het gemakje door de stad. Ook is het hostel erg fijn. Goede bedden, weinig lawaai, lekkere douche en mooie keuken. Toch heb ik de afgelopen 2 dagen nog heel wat gezien. Zo heb ik een rondleiding gehad door het parlement, heb ik een cable car naar een heuveltop genomen en ben via de botanic gardens met allerlei mooie parkjes terug gelopen. Ik heb het nationale museum bekenen, lekker op een pleintje in de zon gezeten, op de markt super goedkoop groenten en fruit gekocht (was wel 80% goedkoper!) en nog een kerk bezocht. En gewoon lekker rondgelopen. Het is echt heerlijk om zo op mijn gemak bezig te zijn, dus vandaar dat ik besloten heb om 2 dagen langer te blijven. Ook heb ik besloten wat plaatsen waar ik gepland had naartoe te gaan te skippen en in de andere plekker wat langer te blijven. Want ik merkte dat het continu naar een andere plek reizen iets te intensief was, terwijl als ik langer op 1 plek blijf ik daar meer kan genieten. Met mij gaat het verder heel erg goed. Ik ben erg aan het genieten en heb het echt heel erg naar mijn zin. Ik merk dat ik het heerlijk vind om alleen te reizen, omdat je heel snel contact maakt met anderen, maar je ook lekker alleen bezig kan zijn als je daar zin in hebt. Ook raak ik de stress van de studie lekker kwijt en is het heerlijk om niets per se te hoeven doen!
Ondertusen ben ik alweer 6 weken weg, gaat echt onwijs snel! En als ik dan terugkijk naar mijn foto's dan realiseer ik me pas hoeveel ik al gezien heb de afgelopen tijd. Heb nog 3 weken in nieuw-zeeland om nog meer te gaan bekijken en te beleven, en daar heb ik zeker zin in!
Tot snel, groetjes! (P.S. het is geloof ik een behoorlijk lang verhaal geworden... :P )

1. Deb:
    11 maart 2014
    Wow actieve, zuupert ;)... Ik word al moe als ik al die kilometers wandelen lees haha. Heel verstandig. . Lekker genieten. Reizen is super maar kost ook veel energie. Lieverd, heul veul plezier verder!! Dikke kus
  2. Jo:
    12 maart 2014
    Hoi Hilke, prachtig om weer te lezen wat je allemaal hebt beleefd! Dank voor dit uitgebreide verhaal. Hier is het ook heel mooi lenteweer. We genieten! Liefs en dikke kus van Jo